Vitaminguiden

Bra tips om vitaminer och kosttillskott

Om ni vill använda kosttillskott som tex vitaminer så är det enbart för att komplettera bristfälligt intag av kost. En allsidig kost ska var fullt tillräcklig för att få hela sitt behov av vitaminer, mineraler mm. Om ni vill ta vitaminer och andra kosttillskott så är det viktigt att ni inte överskrider rekommenderade doser. Vitaminer och mineraler får vi oss dagligen via vår kost. valet av kost och mängd är såklart helt avgörande för om du ska få i dig rätt behov av vitaminer. Ibland kan det vara en bra idé att ta extra kosttillskott. har man en livsstil som innebär att man inte får i sig en bra kost eller tex går på dieter eller tränar hårt kan det vara bra med kosttillskott. Här ska ni få lite förklaringar på vitaminer och vad de kan vara bra för.

SE ALLA VÅRA VITAMINER HÄR

apotekets multivitamin

KÖP APOTEK365 MULTIVITAMIN

A-vitamin

A-vitamin finns i livsmedel som tex Lever, ägg, fisk, mjölk, ost, matfett, rotfrukter, bladgrönsaker och frukt

Det kan vara bra för Synen, slemhinnor, din hud. Rekommenderas ofta till gravida då det är bra för fostrets tillväxt och utveckling.

Symtom om du har brist på A-vitamin; nedsatt immunförsvar. Nattblindhet,Brist på A-vitamin är ganska ovanligt i Skandinavien då vi oftast får i oss tillräckligt via maten vi äter, men den rekommenderade dagliga dosen ligger på 700 mikrogram.(något högre för gravida och män)

B-vitamin

B-vitamin finns i livsmedel som tex Kött, fisk, skaldjur, mejeriprodukter, ägg, baljväxter, potatis, mandel och bär.

Det kan vara bra för din ämnesomsättningen, produktion av röda blodkroppar, nervsystemets funktioner och kroppens DNA.

Symtom om du har brist på B-vitamin; Trötthet, yrsel, depression, nedstämdhet, domningar och lättretlighet.

C-vitamin

C-vitamin finns i livsmedel som tex Nypon, paprika, frukter och bär, nässlor, kålväxter, spenat, chilipeppar.

Det kan vara bra för; ett naturligt antioxidant som kan vara bra för ditt immunförsvar, motverka infektioner, bra för ämnesomsättningen, bidrar till bättre hud, tänder, skelett och blodkärl.

Symtom om du har brist på C-vitamin; Lindrig brist kan ge förkylning, infektioner, trötthet, lättretlighet, depression, tandlossning, blödande tandkött och muskelsvaghet.

D-Vitamin

D-vitamin finns i livsmedel som tex lax, sill och makrill, ägg, mjölkprodukter och margarin.

Det kan vara bra för kalkbalansen i tänder och skelett.

Symtom om du har brist på D-vitamin; trötthet, muskelsvaghet och värk i skelett.

E-vitamin

E-vitamin finns i livsmedel som tex frön och vegetabiliska oljor, margarin, avokado, ägg, gröna bladväxter och fullkornsprodukter

Det kan vara bra för huden och dess elasticitet, förbättrar musklernas syreupptagning och är viktig för tarmens funktion. Klassas som en naturlig antioxidant och skyddar kroppen från fria radikaler(skadliga ämnen).

Symtom om du har brist på E-vitamin kan vara hjärt-och kärlsjuksommar, led –och muskelbesvär, benskörhet, acne och hormonella störningar. Brist på E-vitamin är ganska ovanligt eftersom vi får i oss mycket via maten.

K-vitamin

K-vitamin finns i livsmedel som tex gröna bladgrönsaker som broccoli, spenat, grönkål och brysselkål men även i animalistiska livsmedel och oljor exempelvis rapsolja.

Det kan vara bra för skelettets uppbyggnad och blodets koagulation, hjälper till att producera protein och är bra för huden.

Symtom om du har brist på K-vitamin kan vara att blodet tappar sin förmåga att koaguliera, benskörhet och åderbråck.


Vill du få ett helhets kosttillskott kan multivitaminer vara ett bra alternativ

Vill du veta mer om kosttillskott

Ett bra tips om du vill veta mer om vitaminer och kosttillskott är att kika på livsmedelsverkets hemsida. Där kan du få mycket information om vitaminer och betydelsen av dem, vilken kost du ska äta osv

Livsmedelsverkets hemsida