Varför behöver man zink

Zink är bra för immunsystemet och mycket annat

Zink kan hjälpa kroppen på flera olika sätt. Har man tex hudproblem eller dåligt immunförsvar så kan extra tillförsel av zink hjälpa kroppen att återställa och förbättra problemen. Zink hittar man i många av våra vanliga livsmedel, så med rätt kost så kan du på egenhand reglera kroppens behov av zink. Men i för en del så kan det behövas zink som kosttillskott för att det inte ska bli brist på det i kroppen.

KÖP ZINK HÄR

zink i mat och livsmedel

Zink har många viktiga funktioner i kroppen och det är faktiskt ett mineral som många lider brist på av olika orsaker. Kroppen har svårt för att ta upp zink och lider man av problem som glutenintolerans eller har tarmsjukdomar så är risken ännu större att kroppen har svårt för att absorbera zinken i tarmen. Det som är bra med zink är att det är väldigt tåligt och även om du värmer din mat så kommer zinken att hålla, vilket kan vara bra att veta om du vill tillaga livsmedel med höga zink halter.

Zink och ditt immunförsvar

En av de viktigaste egenskaperna zink har är sin förmåga att ta död på virus. Har man långdragna problem med tex halsinfektioner och förkylning så kan extra tillskott av zink vara främjande för återhämtning och stärka ditt immunförsvar. Man har i flera studier undersökt zink och dess påverkan på bland annat förkylningar, där resultaten visar på positiva effekter när man intar zink i samband med sjukdom.

Bättre hud med zink

Zink är också bra för din hud och kan motverka hudförändringar. Lider man zinkbrist är det inte ovanligt att man får hudbesvär som tex eksem, bölder, akne, rosacea och psoriasis.

Zink är bra för många saker och du kan köpa flera olika zink produkter och kosttillskott här på Apotek 365. Zink är viktigt för många kroppsfunktioner är bland annat viktigt för matsmältning, celldelning och tillväxt av celler, ben och brosk är också zink viktigt för, så det finns många anledningar till att se till att man har tillräckligt med zink i kroppen.

Vanliga livsmedel som är rika på zink är bland annat kött, ägg, fisk och mejeriprodukter. Är man vegan eller vegetarian så hittar man zink i livsmedel som bönor, jordnötter, mandlar, ris och potatis.

/Skriven av Hanna Hansson