Superfröer och pulver fakta och tips

Superfröerna som innehåller allt du behöver!

De bästa sättet att få i sig alla vitaminer och mineraler är på ett naturligt sätt genom kosten. Det finns många sk superfröer som väldigt rika och fyllda med vitaminer, fettsyror och andra mineraler som man ofta väljer att ta som kosttillskott i form av tabletter. Här ska du få en kort guide på dessa superfröer och vad de innehåller. Dessa superfröer kan du enkelt tillsätta i din dagliga kost och få i dig dagsbehovet av många viktiga vitaminer och mineraler.

Hampafrön

Finns både med och utan skal. Rikt på proteiner, omega-3 och omega-6. Väldigt vanligt som kosttillskott och finns även som olja. Rika på kostfiber och E-vitamin.

hampafröer billigt på nätet

Solrosfröer

Passar bra i många maträtter och är rikt på bland annat E-vitamin, omega-3 och omega-6. Har en rad olika B-vitaminer, magnesium och mineraler.

Linfrön

Innehåller höga halter av kostfiber. passar bra att ha i maten. Rikt på Omega-3 fettsyror som kan vara bra för hjärtat och blodkärlen. Linfrö kan underlätta trög mage och innehåller mycket protein. Rekommenderat intag är 1-2 matskedar, tänk på att linfrö har en laxerande effekt så ät inte för mycket.

Pumpakärnor

Innehåller E-vitamin och antioxidanter, järn, magnesium och zink. Kan vara bra i förebyggandet mot prostataproblem.

Sesamfrö

Kan malas ner till mjöl vilket ger dig ett kolhydrat snålt mjöl. Rikt på protein, omega-6, magnesium, och kalcium

Psylliumfrö

Kallas också för loppfrö och rikt på fiber. Bara med 1-2 mastskedar om dagen får man i sig en bra dos av fiber som håller ordning på magen. har du en trög mage kan detta vara bra att äta.

Chiafrö

Ett riktigt superfrö som innehåller höga halter av omega-3, flera viktiga vitaminer, proteiner och kalcium. passar perfekt i bak och till gröten. Tänkvärt är att chiafrön innehåller mer omega-3 än lax, mer kalcium än mjölk och mer c-vitamin än apelsiner.

superfröer och superpulver

Quinoa

Glutenfria frön som är rika på järn, zink, B-vitaminer och proteiner. Kokas med fördel och passar bra i vegetariska rätter.