Sömnproblem hjälp och tips

Sömnproblem, här får du tips och råd

Enligt studier så är vi svenskar sämst i Europa på att sova, över 2 miljoner svenskar säger att dom lider av sömnproblem och sömnsvårigheter. Dessutom så har kvinnor oftare sömnproblem jämfört med män, men har vi sömnproblem?

Många gånger går sömnproblem att relatera till vår livsstil. Vi är stressade, känner att vi inte har tid att sova och tar lite hela tiden av den tid som vi borde sova. Ibland kan det bero på sjukdomar och andra livsstilsfaktorer.

Diabetes, högt blodtryck, struma och kroniska smärttillstånd är ofta en vanliga anledning till sömnsvårigheter. Spänningar, stress och aggressioner oär också vanliga anledningar till att man har svårt för att koppla av. Musklerna i kroppen sänder under dessa tillstånd signaler till hjärnan att vara i beredskap istället för koppla av vilket påverkar hjärnans sömncenter.

Har man problem med sömnrubbningar så är det väldigt vanligt att man tillhör dom personer som somnar framför Tvn eller på en bio. I dessa lägen så skiftar man fokus och kroppen kopplar av vilket leder till att man blir trött och somnar. Ett bra sätt att motverka sömnproblem är att öva på avslappningsövningar.

Snarkning är också ett vanligt problem när det kommer till sömnsvårigheter, det kan vara att man själv snarkar eller att man har en partner som gör det. Det är vanligt att snarkare får en sönderhackad sömn och dålig sömn pga andningsuppehåll och ljud.

Orolig sömn är en annan anledning till dålig sömn. Har man mardrömmar och rör sig mycket i sömnen kan man tillslut vakna av det. Om du är stressad eller har skrämmande upplevelser från livet är det inte helt ovanligt med orolig sömn.

Har du brist på östrogen kan det också leda till sömnproblem. Detta är inte ovanligt när en kvinna når klimakteriet. För att råda bot på detta bör man ev se över möjligheterna till en hormonbehandling, råd fråga läkare.

Sömnen har fem olika stadier

Man vet att människans sömn genomgår 5 olika stadier. Genom mätningar på hjärnans elektriska aktivitet har man identifierat dessa stadier.

Insomningsstadiet – Detta är ett gränsland mellan sömn och vakenhet. Man andas långsammare men vaknar ganska lätt om man blir störd.

Stabila sömnen – får man bara lugn och ro faller man in i detta stadiet i sömnen, här slår hjärtat lite långsammare, ditt blodtryck sjunker och musklerna slappnar av. Detta stadiet står för hälften av din sömnperiod.

Djupa sömnen – Ungefär 10-20 minuter efter att du faller in i stabila sömnen går du in i djupa sömnen, här har du även stadiet 4. Nu blir det svårt att väcka dig och skulle någon ruska om dig så kommer du ha svårt för att vakna och känner oss lite omtöcknade om någon väcker en. Dessa stadiet är väldigt viktiga för vår hälsa det är nu kroppen återhämtar sig och reparerar och förbereder sig för nästa dag.

REM sömn - Insomnandet och dessa faser växlar lite under första timmen du sover, du faller tillbaka från 3 och 4 till 2 igen. Sedan faller du in i den sk REM sömnen, det är då vi drömmer. Från att kroppen hade vilopuls kan den nu gå upp igen, dock är dina muskler avslappnade ändå. REM sömnen är vanligast i slutet av sömnperioden och du minns även denna som drömmar på morgonen.

CoolDown + B-vitamin 30k

köp


Vad händer om man sover för lite

Sömn är jätte viktigt, speciellt på långsikt. På kort sikt är det inte lika viktigt, man kan skippa sömn tillfälligt och sova mindre utan att det är en hälsorisk. Missar man sömn kompenserar kroppen det med en mer djupsömn vid ett annat tillfälle.

Ta en tupplur

Ett bra sätt att ersätta sömn är att ta en tupp lur eller sova middag, 20 minuter på sofflocket kan ersätta 1-1,5 timmes nattsömn. För lite sömn kommer med tiden göra dig irriterad och ha en negativ effekt på humöret, på ännu längre sikt kan du drabbas av värk i muskler och stellhet.

Vad kan hjälpa mot sömnproblem

Här på Apotek 365 har vi flera bra hjälpmedel som kan vara bra mot sömnproblem. Har du svåra problem så rekommenderar vi dig att ta kontakt med en läkare för att få effektiva mediciner, men innan du tar det steget kan våra naturliga sömnmedel vara en bra start för att råda bot på sömnproblem. Många av dom mer avancerade medicinerna är beroende framkallande och man vill inte gärna ta läkemedel i onödan som kan medföra risker och bieffekter.

HÄR KÖPER NI HJÄLPMEDEL MOT SÖMNPROBLEM

Bra tips mot sömnproblem

Försök hitta rutin på när du ska gå och lägga dig, gör det samma tid varje dag och gå upp samma tid på morgonen också. Skapa en rytm som kroppen lär sig att följa.

Koppla av och varva ner innan du ska gå och lägga dig, släck ner belysning och försök göra stillsamma saker och aktiviteter.

Ät inte mat försent, speciellt inte tung och fet mat som gör det svårt för matsmältningen. Undvik även saker som innehåller uppiggande medel som tex kaffe, cola och vissa teer som innehåller koffein.

Motionera regelbundet, du får bättre djupsömn av det. Träna inte för tätt inpå läggdags, när du tränar aktiverar du stresshormoner som behöver sjukna tillbaka innan du ska sova.

En bra säng är viktigt, den ska vara lagom hård och ska ge lagom tryck på dina höfter, axlar, rygg. Se till att din kudde stödjer nacken rätt.

Rätt temperatur i sovrummet. Är det för varm sover man inte bra, max 20 grader ska du ha i sovrummet och hellre svalt än för varm.

Rätt belysning i sovrummet, se till att det inte är för ljust. Ljuset tränger in genom ögonlocken och kroppen uppfattar det som att det är dags att gå upp.

Tänk på ljud, det kan vara ljud utifrån, grannar, partnern, fläktar, alla ljud påverkar dina möjligheter till bra sömn.

Tänk inte på problem, det går inte att lösa problem innan man somnar, bättre du skriver upp dom på ett block och tar tag i det nästa dag. Har du svårt för att släppa tankar innan du går och lägger dig så prova lära dig avslappningsövningar. Avslappningsövningar tränar dig i förmåga att fokusera och släppa besvärliga tankar och problem.