Snabbt Tryggt Säkert

Returer

Returer & Reklamationer

Om du inte är nöjd med ditt köp, eller har fått en skadad vara kan du göra en retur eller reklamation.

Har du frågor om returer och reklamationer ska du iförsta hand kontakta vår kundtjänst!

Så gör du returer på Apotek365

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund 14 dagars ångerrätt som börjar gälla från den dag ditt paket levererats till mottagaradressen.

När du gör en retur av en vara så är det viktigt att produkten inte skadas och minskar i värde för att den ska bli godkänd. Är returen skadad när den kommer fram till oss äger vi rätten att göra ett värdeavdrag på upptill 100% om den återsänds i icke säljbart skick.

Vissa produkter kan inte returneras och omfattas inte av ångerrätten

Hygienartiklar, bröstpumpar och sexleksaker är varor vars förpackningar inte får brytas för att en retur ska bli godkänd, det av hygieniska skäl. Observera att icke plomberade hygienprodukter och sexleksaker inte omfattas av ångerrätten och kommer därför inte att godkännas som returer. Det gäller även livsmedel, kosttillskott, kylvaror och läkemedel (gäller även djurläkemedel). Kroppsnära produkter som tex strumpor, hörlurar, täcken, tandborstar, kuddar, sängkläder och rakapparater omfattas heller inte av ångerrätten.

I de fall där läkemedel returneras till oss kommer vi att destruera det och du som kund kommer inte få pengarna tillbaka. Samma sak gäller för läkemedel som t.ex. inte hämtats ut eller levererats till ofullständig adress och därför kommer automatiskt som en retur till oss. Detta eftersom att vi enligt Läkemedelsverkets föreskrifter inte kan sälja varan på nytt till en annan kund eller skicka ut den till dig igen.

Vid utnyttjande av ångerrätten står du som kund för returfrakten. Du har även ansvar för returpaketet till dess att den kommit Apotek365 tillhanda.

Hur gör jag en retur?

  1. Kontakta vår kundtjänst för att säkerställa att produkten omfattas av ångerrätten. För så snabb hantering som möjligt uppge ditt ordernummer samt information om vilken produkt du vill returnera.
     
  2. Godkänner vi din retur så skickar vi ut en returetikett till dig per e-post som du kan använda för att returnera produkten till oss. Fraktkostnaden får du stå för och kan variera beroende på vilken produkt som ska återsändas. I de fall fraktkostnaden överstiger värdet på det du köpt kan det tillkomma ett extra fraktkostnad.
     
  3. När din retur har kommit tillbaka och granskats korrigerar vi betalningen, exklusive returkostnaden, enligt beskrivning ovan och mailar dig en bekräftelse på att returen är mottagen och behandlad. 

Vid fakturabetalning är det viktigt att du meddelar Klarna om returen så att fakturan kan pausas tills dess att vi har tagit emot och behandlat returen. Detta gör du enklast genom att logga in i Klarnas app eller tar kontakt med Klarnas kundservice så hjälper de dig att pausa din obetalda faktura.

Kundtjänsten är öppen vardagar: 10:00 - 14:00
Tel: 010- 157 34 34

Kontakt mail: support@apotek365.se

Reklamationer

Om du fick en skadad eller tex felaktig vara kan du göra en reklamation. Det är viktigt att du gör ett reklamationsärende så fort som möjligt efter att du fått produkten. Enligt Konsumentköplagen har du tre års reklamationsrätt.

Apotek365 står för returfrakten om produkten behöver skickas tillbaka till oss.

bedöms orsaken till din reklamation bsom felaktig har vi rätt att neka den. Vi följer alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Vid reklamationstvister råder vi dig att kontakta Allmänna Reklamationsnämnden som hjälper dig att få tvisten prövad. Tänk på att alltid skapa en kopia på din reklamation ifall en tvist skulle uppstå.

Hur gör jag en reklamation?

1. Kontakta vår kundtjänst via telefon eller mail. För snabb hantering uppge ditt ordernummer samt information om produkt och reklamationsorsak.

Bedöms reklamationen som en giltig reklamation skickar vi ut en returetikett per e-post som du kan använda för att kostnadsfritt returnera produkten till oss.

Så fort vi har tagit emot och behandlat din reklamation så skickar vi antingen ut en ersättningsvara eller krediterar kostnaden för produkten beroende på vad du önskar.

Kundtjänsten är öppen vardagar: 10:00 - 14:00
Tel: 010- 157 34 34

Kontakt mail: support@apotek365.se