Köpvillkor hälsokostprodukter och receptfria läkemedel på Apotek 365


Att göra en beställning av hälsokostprodukter och receptfria läkemedel på Apotek 365
VIKTIGT ! Läkemedel och mat är exkluderade i rätten till retur och innefattas av inte bytes och returrätt.



1.1: Din trygghet vid beställning hos Apotek 365

Apotek 365 har tillstånd att sälja receptfria läkemedel, vi följer svenska lagar och bestämmelser.
Du som kund är i trygga händer.

Vidimering av Apotek365


1.2 Åldersgräns.
För att beställa behöver du vara 18 år gammal. Är du yngre behöver du målsmans godkännande. För köp av receptfria läkemedel gäller alltid 18 års åldersgräns.

1.3 Kundtjänst & Öppettider
Vi finns enbart som webbshop som är öppen för handel dygnet runt 365 dagar på året
Du kan alltid kontakta vår kundtjänst som gärna hjälper dig. Du hittar du ett formulär som du använder för att mejla till oss längst ner på sidan. Kundtjänst tider är mån-fre 10-17 Telefonnumret till vår kundtjänst är 010- 157 34 34

1.4 Priser
Samtliga priser visas inklusive moms. Momsen kan variera beroende på produkt. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra våra priser till motsvarande momssats. Se även punkt 8.2

1.5 Orderbekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse via e-post med information om din beställning. Kontrollera din orderbekräftelse så att allt ser rätt ut. Skulle det vara något du undrar över vänligen kontakta vår kundtjänst omedelbart. Spara orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuella kontakter med kundtjänst. När du kontaktar oss är det bra om du har kundnummer/ ordernummer nära tillhands så att vi kan ge dig bästa service snabbt. Kontrollera alltid paketets innehåll och se att det överensstämmer med orderbekräftelsen.


Du hittar mer kontaktinformation under länken Kontakta Oss Längst ner på vår sida .

1.6 Nyhetsbrev
Alla som registrerar sig hos oss får automatiskt våra nyhetsbrev med erbjudanden och nyheter. Detta kan du avregistrera dig från precis när du vill.

1.7 Produkterna som säljs:
Samtliga produkter som säljs på Apotek 365 är tillåtna inom Sverige och EU. Alla receptfria läkemedel är strikt kontrollerade. Alla kosttillskott och naturläkemedel som säljs på Apotek 365 är endast ett komplement till råd från din läkare och/eller terapeut och är inte tänkt att på något sätt ersätta eventuell läkarundersökning eller behov av läkarvård.

Tanken är att du själv skall få råd och tips av din läkare eller terapeut, dra dina egna slutsatser, och på ett ansvarsfullt sätt sedan göra dina inköp hos oss. Vi erbjuder hälso- och kostrådgivning i den mån det går, men tar inte ansvar för enskilda personers hälsa och välmående. Vi är alla unika individer med olika behov, det är därför inte alltid så att det kosttillskott som kanske passar en person även passar dig. Detta innebär att vi alltid rekommenderar dig att uppsöka din läkare och/eller terapeut vid behov och besvär för en personlig utvärdering och konsultation.

VIKTIGT ! Läkemedel och mat är exkluderade i rätten till retur och innefattas av inte bytes och returrätt.


2 Avgifter:

2.1 Fraktavgifter
Frakt kostar 19 kronor i hela Sverige, gäller oavsett vad du beställer. Du kan om du vill lägga till 30 kr och få en fullt spårbar frakt med en snabb leverans.

19 kr - Skickas i förstahand som varubrev med posten

49 kr - Tilläggstjänst om du vill ha spårbar frakt med en snabb leverans - My Pack

2.2 Övriga avgifter
14 dagars faktura via Klarna: 0 kr
Kampanjer via Klarna: läs mer under punkt 3.1
Delbetalning/konto: läs mer under punkt 3.2
3 Betalning

4 Outhämtade Returer, detta kostar pengar och vi kommer vi att ta ut postens avgifter +admin hanterings avgifter som uppstår i samband med detta. fn 100kr



3.1 Betalningssätt
Vi vill att du alltid ska känna dig trygg när du väljer att handla hos oss. Vi har därför valt att erbjuda det beprövade och säkra betalningsalternativet Klarna Checkout . När du väljer att betala med Klarna Checkout kan du betala med Faktura (14 dagar), men du kan också välja andra betalningsalternativ som tex kort och bank betalning. Dessa betalningsalternativ är Klarna Konto, Klarna Kampanj, Direktbetalning via din bank och Kort (Visa och Mastercard). I vissa fall kommer du behöva uppge ditt personnummer hos Klarna Checkout. Detta gäller för att registrera vem du är och är viktigt för att förhindra bedrägerier. Du kommer efter en sådan registrering inte behöva skriva ditt personnummer igen vid köp åter hos oss eller hos andra företag som använder sig av Klarna Checkout. Dina uppgifter sparas hos Klarna Checkout och behandlas efter PUL. Klarna sköter helt och hållet dina fakturafrågor och Klarna kan du vända dig direkt till om du t ex får betalningsproblem eller har frågor om din faktura, gå via www.klarna.se. Om du har valt faktura som betalsätt så kommer den separat till dig, så håll utkik efter den i din e-post eller din vanliga post!

Följande betalningsalternativ är möjliga att välja:
Faktura - 14 dagar (Klarna Checkout)

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du betalar alltid efter att du fått hem dina varor.
- Ingen fakturaavgift
- Få alltid hem varan innan du betalar
- Betalningstid - alltid 14 dagar
- Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
- Ladda ner dina fakturor från www.klarna.se ( Det är jätte enkelt )
- Möjlighet till delbetalning
Att tänka på:
Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om fn 60 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %.
Klarna Kampanj (Klarna Checkout)

- 0% ränta
- Uppläggningsavgift 29 kr per köptillfälle
- Alla dina kampanjköp samlas på en faktura

Klarna konto (Klarna Checkout)

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.
- Få alltid hem varan innan du betalar
- Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
- Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
- Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
- Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
- En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
- Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång
Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Direktbetalning via bank (Klarna Checkout)
Du loggar in via din nätbank och betalningen blir genomförd direkt.
Vid betalning mot faktura och delbetalning, skickas alltid paketet till folkbokföringsadressen. Detta för att undvika bedrägerier.

Betalning med kort (Klarna Checkout)
Hos oss är det möjligt att betala med svenska kort utställda av VISA och Mastercard. När du väljer att betala med kort behöver du ange kortnumret, kortets giltighetstid samt CVC-koden som du hittar på kortets baksida.

3.2 Köptillfället
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. För mera information om påminnelseavgifter samt övriga villkor i anslutning till Klarna, vänligen se Klarnas villkor.

4 Leverans
4.1 Försändelser

Normalt har du ditt paket inom 1-4 dagar. En del produkter är beställningsvara och tar då några extra dagar att leverera. Numera skickar vi alla mindre försändelser med Postens tjänst Varubrev A - Dessa varubrev kommer till 99% att levereras till ditt närmsta postombud. Gravidtester skickas som brev och delas om möjligt ut i din brevlåda/brevinkast. Ett brev som räknas som skrymmande delas inte ut i brevlåda/brevinkast, utan kommer lämnas ut på närmsta utlämningsställe. Du får då avisering om detta via sms eller post.

Försändelser med en vikt över 2 kg skickas med Posten MyPack eller DHL. Paket hämtas hos Postens ombud eller DHL utlämningsställe efter sms-avisering. Du får avisering med sms eller post.

4.2 Adressändring/ändrat förfogande
Om du har fyllt i felaktiga adressuppgifter och vi hunnit skicka ditt paket är kostnaden 100.- för att ändra uppgifterna i efterhand (Detta är Postens avgift för ändrat förfogande). Ändringen kan ta upp till 48 timmar att genomföra.


5 Outlösta paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera dig kostnaderna för returfrakt, expeditionskostnad etc. Försändelsen ligger på uthämtningsstället i ca 14 dagar innan den returneras till oss. Dina varor ligger kvar på posten under 2 veckor. Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150:- som skall täcka kostnader i samband med outhämtade returen.


6 Bytes- och ångerrätt
Som kund hos Apotek365.se har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan. Ångerrätten gäller dock inte om försegling/plombering brutits. Varan måste vara i väsentligen obrukat/oförändrat skick, för att kunna returneras. Produkten måste returneras i produktens orginalförpackning.

VIKTIGT ! Läkemedel och mat är exkluderade i rätten till retur och innefattas av inte bytes och returrätt.
Detta pga stränga säkerhetskrav. Enligt svensk lag ska alla läkemedel destrueras i de fall de kommer i retur.

En retur/ett byte av produkt kan du göra genom att anmäla det till vår kundtjänst - våra kontaktuppgifter ser du nedan.
Meddelandet skall innehålla följande information till vår kundtjänst;
1) ordernummer
2) eventuell fakturanummer samt
3) en lista med de produkter som du vill returnera. Returnera varan tillsammans med följesedel (eller en kopia av denna).

Vid byte kontakta först kundtjänst angående detta (telefonnummer och tid ser du nedan).

Vid ångerköp, sker återbetalning av varans pris när returen återkommit till oss. Kunden svarar för frakten vid byte/ångerköp.

OBS! Returnera inte mot postförskott!

Meddela angående din retur till vår kundtjänst:
Telefon: 010- 157 34 34
Måndag-fredag 10-16 Mail: support@apotek365.se
Vi följer konsumentverkets rekommendationer.


Returen skickas till nedanstående adress:
APOTEK365 c/o Eprix AB
BOX 7040
250 07 Helsingborg 


7 Reklamationer
7.1 Hur du gör när du vill reklamera

För att vara på den säkra sidan bör du ha som vana att alltid se över emballaget när du hämtar ditt paket. Du har rätt att utan kostnad öppna paketet, för att kontrollera att varan fungerar eller är korrekt.



Om något är felaktigt med din produkt vid leverans, ber vi dig reklamera det hos oss så snart så möjligt. Du kan göra en reklamation genom att ringa vår kundtjänst - våra kontaktuppgifter ser du nedan.

För att vi ska godkänna reklamationen:
Reklamation måste alltid göras via att kontakta oss, skicka inte bara tillbaka produkten.
Felplock: Om fel produkt har skickats från oss, skickar vi ut rätt produkt, den felaktiga produkten skall återsändas till oss.

  • Produkt saknas: Efter kontroll skickas den saknade varan ut till dig.
  • Trasig/defekt: Vi skickar ut en ny produkt. Hela produkten ska återsändas till oss.
  • Annan orsak: Om orsaken är en annan, måste det anges vad orsaken är.


Meddelande om fel i vara måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte, eller borde ha upptäckt felet. Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år, det är endast ursprungskund som har möjligheten att reklamera, om en produkt köps i andrahand gäller endast garanti via tillverkaren. Vid eventuella tvister angående reklamationer följer vi Allmänna Reklamationsnämndens, ARN:s, rekommendationer.


Har du frågor angående din reklamation är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.
Telefon: 010- 157 34 34
Måndag-fredag 10-18 Mail: info@apotek365.se
Vi följer konsumentverkets rekommendationer.
Alla paket skickas till nedanstående adress:

APOTEK365 c/o Eprix AB
BOX 7040
250 07 Helsingborg 


7.2 Ändra och avbeställa order
Vi ändrar och avbeställer orders i den mån det är möjligt, men när en order väl är printad för packning har vi inte möjlighet att ändra eller avbeställa den. Därför är det viktigt att ringa in till oss eller maila så fort som möjligt.


8 Informationshantering


8.1 Användning av personuppgifter GDR
Genom din registrering och/eller beställning samtycker du till att Apotek 365 (ägs av Eprix AB) och dess närstående bolag lagrar och använder uppgifter om dina inköp samt de kontaktuppgifter du lämnar. Uppgifterna lagras och används för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig samt för att bättre kunna tillfredsställa dina behov som kund och ge dig bättre service, bland annat genom att göra webbplatsen så personlig som möjligt. Uppgifterna lagras och används även i informations- och marknadsföringssyfte. Detta innebär att Apotek 365, såvida du inte skriftligen motsatt dig det, komma att använda dina personuppgifter för att kontakta dig via mejl med nyhetsbrev eller direkt marknadsföring. Du har givetvis möjlighet att när som helst skriftligen meddela oss att du motsätter dig behandling av dina personuppgifter för marknadsföringsändamål.


Vi behandlar dina personuppgifter med största försiktighet och garanterar att dina kunduppgifter endast används av Apotek 365. Apotek 365 kommer inte utan ditt samtycke, att vidareförmedla uppgifter om dig annat än om detta följer lagstiftning, om det krävs i samband med att du beställt en produkt eller tjänst eller om Apotek 365 anser att det krävs för att skydda och försvara rättigheter eller egendom tillhörande Apotek 365.

Enligt 26 § personuppgiftslagen är Apotek 365 därför skyldigt att, efter din egenhändigt undertecknade skriftliga begäran, en gång per kalenderår kostnadsfritt lämna besked om personuppgifter som rör dig behandlas eller ej. Behandlas sådana uppgifter ska skriftlig information lämnas om vilka personuppgifter om dig som behandlas, varifrån dessa uppgifter har hämtats, ändamålen med behandlingen och till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som uppgifterna har lämnats. Apotek 365 är även skyldig att på din begäran rätta, blockera eller utplåna sådana personuppgifter som inte har behandlats i enlighet med personuppgiftslagen. Du har även rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. Ytterligare personuppgifter om dig kommer då inte att behandlas.


8.2 Fel i publicering
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera priser, texter som tryckts/skrivits felaktigt på vår hemsida, på produkter eller i andra förekommande media. Vi reserverar oss även mot prisjusteringar (såsom förändrade priser från våra leverantörer, valutaförändringar), lagerförändringar och ev. tekniska fel i webbshoppen, browser eller server.

8.3 Problem med mailen
Vi gör vårt bästa att svara på alla mail som vi får, men om du upptäcker att du inte fått svar från oss kan detta bero på tekniska problem. Tex att mail kommit i sk skräppost filter. Du kan då antingen välja att ringa till oss eller testa att skicka ett till mail.


9. Eventuella klagomål samt företagsuppgifter


Vid eventuella klagomål ber vi dig som kund hos oss att förmedla det via mail, telefon eller besök. www.apotek365.se
APOTEK365 c/o Eprix AB 
Verkstadsgatan 2
252 27 Helsingborg

Returer:
APOTEK365 c/o Eprix AB
BOX 7040
250 07 Helsingborg 

Tel: 010- 157 34 34
E-post: support@apotek365.se
Organisationsnummer: 556972-5327


10 Hemsidan och önskemål om produkter

Vi vill förbättra vår hemsida hela tiden och dina synpunkter är viktiga för oss. Om har du synpunkter på hemsidan, förslag om förbättringar eller andra funderingar skicka ett mail till vår webbansvarige. Maila också om du saknar eller önskar att lägga till din favoritprodukt i vårt sortiment så gör vi vårt bästa.