D-Vitamin

D-vitamin ett bra kosttillskott

D-Vitamin bildas i huden och är ett fettlösligt vitamin. Om du är i solen ca 15-30 minuter om dagen under sommarhalvåret så kan det täcka ett dagsbehov av D-vitamin. När det kommer till mat så hittar man D-vitamin i kost som till exempel fisk och ägg. Det finns även i mindre mängder i svamp, kantareller, en del mjölkprodukter. I Sverige är det ganska vanligt med brist på D-vitamin under vårt mörka vinterhalvår så därför kan det vara en god idé med ett kosttillskott av D-vitamin för att inte det ska bli brist på det.

Vem behöver D-vitamin?

Det finns ett flertal funktioner i kroppen som är beroende av D-vitamin. Under vinterhalvåret är denb naturliga åproduktionen va D-vitamin som lägst, redan under sen hösten finns det risk för att man får brist på D-vitamin. Extra utsatta för brist på D-vitamin är mörhyade personer, äldre, gravida och veganer, tillhör man en av dessa grupper bör man fundera på att ta ett extra tillskott från sen höst fram till tidig vår. Små barn bör även ta sk D-droppar.

HÄR KÖPER NI D-VITAMIN PÅ APOTEK 365

Vad finns det för D-vitamin

Det finns olika former av D-vitamin och man brukar dela in dem i två olika. D3 är den som man anser är viktigast för oss människor. D3 får man främst av solen och animaliska produkter. D2 hittar man i bland annat svamp och alger. Både D2 och D3 blir D-vitamin när det omformas i levern och njurarna och lagras sedan i skelett och fettvävnader. Det finns även färdigt D-vitamin naturligt i föda som tex mjölk eller så berikar man kosten i samband med produktion.

D-Vitamin billigt på nätet

KÖP D-VITAMIN HÄR


Vad är D-vitamin bra för?

D-vitamin är nödvändigt för nervsystemet och cellernas tillväxt. Även för skelett bildning är D-vitamin bra och reglerar då balansen på kalk i både skelett och tänder vilket motverka benskörhet. D-vitamin är även bra för hår och naglar och motverkar även muskelsvaghet och hjärt- och kärlsjukdomar.

Det är också viktigt för upptaget av mineraler, kalcium och fosfor. D-vitamin kan även vara bra för fettförbränning. Det reglerar hormonbalansen i kroppen och produktionen av testostron vilket är viktigt för sexlusten och fertiliteten. Det är även bakteriedödande och bra för ditt immunförsvar. D-vitaminet reglerar T-cellerna som är en typo av vita blodkroppar som skyddar och motverkar inflammationer och cancer. Det motverkar också trötthet och depression, så betydelsen D-vitamin har för din hälsa behöver knappast tänkas på, det är otroligt viktigt.

Andra bra områden som D-vitamin är bra för:

  • Leverproblem
  • Förstoppning
  • Närsynthet
  • Minskar risken för diabetes
  • Förbättrar resultaten när du tränar
Symtom vid brist på D-vitamin

det finns många sjukdomar och problem som går att relatera till brist på D-vitamin. Tidiga symtom kan vara trötthet och att man har ont i rygg, händer, fötter och armar. Det finns även en ökad risk för sk autoimmuna sjukdomar och brist på D-vitamin kan även öka risken för influensa, depression, benskörhet, hudsjukdomar, fetma, blodproppar mm. Stor brist kan leda till engelska sjukan och uppmjukning av skelettet.

Rekommenderat intag av D-vitamin

Vuxna 10 µg/dag = 400 IE

Små barn och gravida och ammande 10 µg/dag

Äldre 20 µg/dag

Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI)

400 - 600 IE

Överdosering av D-vitamin

Det anses vara svårt att överdosera D-vitamin, men ska undvikas. Det finns inga tydliga riktlinjer för övre gränser men om man tar för mycket D-vitamin kan symtom som till exempel illamående, förkalkning av ådror, sämre matlust uppstå. Man bör inte ta mer än 55 µg/dag (ca 2200 I.E per dag). Gränsen är 100 µg/dag (ca 4000 I.E per dag) enligt de europeiska riktlinjerna EFSA.

Äldre personer har svårare för att producera eget D-vitamin och risken för lårbensbrott och benskörhet ökar. Det kan vara bra att kombinera intag av magnesium tillsammans med extra D-vitamin för att främja upptaget av vitaminerna. Även kalcium kan vara ett bra tillskott att lägga till i kombinationen.

Under sommaren får man naturligt igång sin produktion av D-vitamin så passa på under denna tiden att vistas i solen för att få igång den naturliga produktionen. D-vitamin kan lagras i kroppen i ca 1 till 3 månader vilket innebär att bristen börjar uppstå i oktober och november under hösten och varar fram till mars. För att solen ska räcka till krävs att den står i en viss vinkel och det händer i regel inte mellan perioden oktober till mars att den står rätt. Ska man vistas i solen så är det mitt på dagen som den kommer ge bäst effekt, då står den som högst och mitt på himlen.

Att bara försöka ersätt D-vitamin genom kosten kan vara svårt då den innehåller relativt lite D-vitamin. 1/2 tim i solen under sommarhalvåret ger ca 10 000 - 20 000 IE för en ljushudad person, kan jämföras med att 100 g lax eller 500 g kantareller ger ca 500 I.E! Speciellt utsatta är mörkhyade personer och när man under vinterhalvåret dessutom oftast bär heltäckande kläder blir problemet större. personer som äter ensidig kost ligger också i risk zonen för brist på D-vitamin och i kombination med övervikt, graviditet eller att du är vegan så ökar risken markant.

Lever man på norra halvklotet och kanske dessutom i de nordligaste delarna så rekommenderas ett tillskott på D-vitamin. I Finland så finns det riktlinjer och rekommendationer att man ända upp till 18 års ålder bör inta tillskott av D-vitaminer.

De nordiska näringsrekommendationerna höjde sina rekommenderade värden för D-vitamin i okt 2013, från 7,5 µg/dag till 10 µg/dag för vuxna, och från 10 µg/dag till 20 µg/dag för äldre.

Är man Gravid bör man även inta ett tillskott av D-vitamin och spädbarn ska upp till 2 års ålder ta D-droppar för att främja utvecklingen och undvika brist på D-vitamin. Det finns tom studier som visar på att kvinnor som inte solar har en större dödlighet än dem som gör det, här kan ni lyssna på ett program i Sveriges Radio om denna studie

D-vitamin och upptagningsförmåga

Att nordbor är ljushyade beror på mutationer som skett under tusentals år för att göra huden känsligare och mer mottaglig för solljus och öka produktionen av D-vitamin. Mörk hud är på ett omvänt sätt menat för att skydda mot solen, därför ska mörkhyade personer vara extra observanta när man flyttar upp i noden och konsekvenserna det kan få för produktionen av D-vitamin. en liten avart från denna teori är eskimåer som på grund av sin D-vitamin rika kost på fisk och säl får i sig tillräckligt med vitaminer trots att dem är lite mer mörkhyade än övriga nordbor. I snitt behöver en mörkhyad person vistas i solen 6 gånger så mycket som en ljushyad, dvs om 15 minuter räcker för en ljushyad behöver en mörkhyad 1,5 timmar.



Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas kan ger dig mer information om D-vitamin

Andra bra artiklar och länkar om D-vitamin

Läkartidningen om D-vitamin brist

SVD om D-Vitamin

Expressen så slipper du brist på D-Vitamin

Aftonbladet om D-vitamin och prostatacancer

Norrbottens Kuriren bristen på D-Vitamin hos unga